Enkel och säker inpassering

Trygg lösning för säkerställning av identitet
Opnakortet är till för dig som entreprenör som vill gå i dörrar hos flera olika kunder, eller för dig som behöver tillgång till dörrar hos fastighetsägare som kräver Opna.

Vad skiljer oss från alternativen?

Funktioner

Opna

Egna kort

ID06

Ett kort med både EM och Mifare-teknik

Era anställda har säkert ett ID06-kort idag. Det fungerar utmärkt på byggarbetsplatser och ni har säkert varit med om att de används i era kunders vanliga passersystem i befintliga fastigheter. Ibland har det fungerat, ibland inte.

Idag har ni förmodligen en flora av kort och taggar, där varje kund gett er en tagg eller kort specifikt för deras dörrar. Ibland har ni använt era ID06-kort och ibland inte. När ett kort gått ut eller en tagg tappats bort skall ni meddela samtliga era kunder utan dröjsmål. Det sköts sällan korrekt – för att det är svårt och tar tid. Med Opna blir hela processen automatiserad. Spärra kortet eller ta bort en person som slutar på ett ställe och alla kunder hanteras automatiskt. Hos vissa slår det igenom direkt, andra får informationen och får hantera den som de önskar.

För några år sedan togs en del av funktionalitet bort i ID06 (EM)*, vilket gjorde att kortet slutade fungera i de flesta passersystem. Det har aviserats att, från och med 1/1 2022, stängs även Mifare Classic** av i alla nya kort, vilket gör att det kommer att sluta fungera i praktiskt taget alla kortläsare som inte är kopplade till byggarbetsplatser.

Källor: 
*https://id06.se/wp-content/uploads/2018/05/Fakta-nya-ID06-kort.pdf 

**https://www.id06.se/tekniken-i-id06-kortet/

Enkelt att beställa och aktivera

3 enkla steg för entreprenörer

1

Registrera ditt företag

Registrera ditt företag på Opna med BankID. 

2

Beställa Opna-kort

Anställda kan nu beställa Opna-kort via Opna. Identifiering sker med BankID.

3

Aktivera ditt kort

När kortinnehavaren har fått Opna-kortet behöver hen aktivera kortet.

1

Registrera ditt företag

Registrera ditt företag på Opna med BankID. 

2

Beställa Opna-kort

Anställda kan nu beställa Opna-kort via Opna. Identifiering sker med BankID.

3

Aktivera ditt kort

När kortinnehavaren har fått Opna-kortet behöver hen aktivera kortet.

Kortkollen

Ta enkelt reda på om ett specifikt Opna-kort är aktivt eller inaktivt.

Företagskollen

Här kan du se om ett företag är aktivt och se hur många aktiva Opna-kort företaget har.

FAQ

Opna är ett kort (och snart app med dörröppning i appen) med säker verifiering att det är rätt person som använder det. I dagsläget har kortet lästeknik för EM och Mifare vilket gör att det fungerar i praktiskt taget alla passersystemsutrustade dörrar i Sverige. Det ersätter dock inte ID06 som fortfarande krävs på de flesta byggarbetsplatser. Opna är skapat för att fastighetsbolag och andra med många dörrmiljöer tidigare haft svårt att hålla reda på alla som vill in. Det är också skapat för entreprenörer som tidigare haft det besvärligt med att hålla reda på vilken tagg och vilket kort som tillhör vem och går vart. Det har också ofta missats att berätta när personer börjat eller slutat vilket har lett till irritation hos deras kunder.

 

Du som firmatecknare skapar en administratör, som loggar in i en portal där du laddar upp bilder, namnuppgifter osv på dina anställda och du får korten levererade till er.

Med Opna blir det enklare när ett kort tappats bort eller när en av dina anställda slutar. Du loggar in och markerar personen eller kortet och arkiverar det – och behövs det skapar du ett ersättningskort.

Om du har andra kunder som har kortet inlagt i Alliera från Amido får en automatisk spärr i alla deras passersystem helt automatiskt. Det ökar enkelheten och möjligheten till kontroll för er och säkerheten för era kunder.

ID06 är byggt för att användas för personalliggare och har blivit en standard för det som används på de flesta byggarbetsplatser (även om det finns andra alternativ). Opna är byggt som ett passerkort för att användas i vanliga dörrar i vanliga fastigheter med vanliga passersystem. En person som hanterar ett ID06-kort i vanliga fastigheter får inte tillgång till de flesta fiffiga funktioner som finns med ID06 – tex att automatiskt få information om personen slutat eller om kortet är borttappat, kontaktuppgifter eller liknande. Det saknar också viktiga funktioner i kortet för vanliga dörrar. Här är Opna byggt för att lösa alla dessa funktioner.

Ni har förmodligen mängder med gamla utgångna kort och taggar som står med ert namn på nuvarande eller tidigare anställda som fungerar i era kunders dörrar. Fastighetsägaren tycker att det är riskabelt att radera personer och taggar om de inte är säkra på att de inte längre skall fungera, men de har även problem med att låta dem ligga kvar.

För er del blir det naturligtvis inte bra om taggar och kort som står på er används i kunders databaser vid inbrott eller annat olämpligt.

Ni borde därmed ha rutiner kring hur kort och taggar hanteras och årliga revisioner kring access till era kunder – framför allt om ni är kvalitetscertifierade och/eller vill ha en professionell relation med era kunder.

Opna löser dessa problem.

Det blir säkrare, enklare och enhetligare där ni hanterar tillgång till era kunders dörrar på ett och samma sätt.

Ni slipper mängder med kort och taggar – kan använda ett kort i alla era kunders passersystem.

Ni hanterar gdpr och andra uppgifter om er personal hos era kunder enligt lagkraven.

Ni förenklar hanteringen för era kunder.

Ni slipper transportera er fysiskt till kunden för att kunna göra ert jobb.

199 kr för kortbeställning och ungefär 4 kronor i veckan/kort, dvs ungefär samma kostnad som ID06.

Mellan 3-5 vardagar.

Just nu finns inga tillbehör men detta kommer i framtiden.

Självklart kommer det komma en mobilapp till Opna.